VAD VI GÖR

EN SAMLINGSPLATS FÖR ALLA SOM ÄR NYFIKNA PÅ KONST

sonora_kh_151127_103.jpg

UTLOTTNINGAR

I november varje år sker den stora utlottningen av konst – "Grand Final". Med hjälp av medlemmarnas insats görs inköp löpande under året för att sedan lottas ut. Under resten av året har medlemmarna även en chans under månadsutlottningarna.

Walking In Gallery

STIPENDIUM

Art Gallery

GEMENSKAP

Det ska alltid vara roligt och intressant att vara medlem i konstföreningen. Medlemmarna får löpande nyhetsbrev, blir inbjudna till utställningar, ateljébesök och mycket mer.

Art Sculpture

VAD DU FÅR SOM MEDLEM

Det ska alltid vara roligt och intressant att vara med i konstföreningen

Grand Final varje år

Besök på utställningar och hos konstnärer

Vi är ständigt nyfikna på vad som händer i den svenska konstvärlden. Därför bjuder vi in våra medlemmar till allt från guidade visningar på Nationalmuseum till ateljébesök och vernissager.

Månadslotteri

Under resten av året har medlemmarna en chans att kamma hem konst under månadsutlottningarna.

Nyhetsbrev

Konstföreningens ordförande Martin skickar löpande ut nyhetsbrev till medlemmarna. I en personlig ton berättas det om konstnyheter, aktiviteter och utlottningar.

STIPENDIET

Om Sonorastipediet

Medlemmarna i Sonora konstförening bidrar varje år till ett Sonora-Stipendium. Sonora-Stipendiet delas ut till en lovande konststuderande vid Gerlesborgsskolan i Stockholm. Juryn består av Martin Krüger, med förstklassigt stöd av Gerlesborgsskolans målerilärare Mårten Glaumann och konstnären/läraren Magnus Berg. Utan bidrag från medlemmarna i konstföreningen blir det inget Sonora-Stipendium. Vi börjar från 0 kr varje år.

Så här skriver Mårten Glaumann om Sonora-Stipendiet:

Att Sonora konstförening inrättade ett stipendium till en ung lovande konstnär vid Gerlesborgsskolan i Stockholm har fallit mycket väl ut!
Förväntningarna är högt ställda och spänningen stor vid utdelningen i samband med skolans avslutningsfestligheter, en vanligtvis solig dag i maj.
Sonora-Stipendium är inte bara det största som delas ut utan också fullständigt respekterat bland medstudenterna som en utmärkelse efter förtjänst.
Den enhövdade juryns klockrena gehör är oomtvistat (flankerat dock av två kvalificerade informatörer, säger inte vilka).

Dessutom borde Martins standupframträdande vid utdelningen, läggas upp på Youtube.

Det har gått bra för stipendiaterna! Högskolor, utställningar och härlig utveckling av konstnärskap. Cecilia, intelligenspristagare 2012 har sedan dess fått barn och antagits till konsthögskolan Valand där också Micaela med framgång bedrivit sina studier. Anna studerar vid Konsthögskolan, Amanda vet jag faktiskt inte vad hon gör men Thomas är utlokaliserad till Umeå för att förkovra sin synnerliga bildintelligens.
och förra årets rookie Roger har gjort ett enastående fint arbete detta år!! Mitt tips är att han kommer att kunna välja och vraka bland de högskolor han kommer att antas till i vår. En stilla önskan från mig är att han kan få chansen att visa sina arbeten för konstföreningen (insidertips: kommande stjärna, Buckan inom 10 år).
SLUTSATS: Ni gör en enastående insats med bidragen till Sonora-Stipendiet. Stimulans för stipendiater och för föreningen. Sjösättning av kommande intressanta konstnärskap och en närkontakt med en uppseglande, kommande konstagenda.

Puss på er alla Mårten